Selasa, 25 Mei 2010

SKALA CINTA 2.12 METER PERSEGI

Petang itu sungguh suram. Tiada gelak tawa yang aku dengar selain suara kereta mainan yang dipegang oleh Irwan, anak abangku. Meluangkan masa dengan mereka adalah salah satu aktiviti aku ketika cuti kerja panjang seperti ini. 

"Awak! soalan apa awak tanya tadi?"

Soal Hakim kepada ku ketika aku sedang kusyuk berborak dengan rakan-rakannya.

 " Ha! Ha! Ha!"

terlepas suara ketawa aku sejurus memandang wajah Hakim.
Matanya yang sengaja dijulingkan membuat ku ketawa tidak terhenti. 

"Ish! Tak pernah dengar Ana ketawa besar macam ni."

kata rakan Hakim kepada aku. 

Hmm.. Hari itu sungguh bermakna bagi aku. Kalaulah Hakim tahu betapa bermakna dia pada aku. Lawaknya sahaja sudah cukup menceriakan hari-hari aku.


"Aunty Ana! Nak air masak."


Isk..terkejut aku. Tengah best mengelamun. Bisk hatiku.

"Sekejap ya." 

Selepas menghulurkan air masak kepada Irwan aku membuka komputer riba ku melihat kalau-kalau ada filem yang belom ku tonton lagi. Semua dah tengok. Tiba-tiba terlihat folder nama Hakim. "Ha. Tengoklah sekejap." Gambar-gambar Hakim kulihat satu persatu. "Rindunya.." Berada berjauhan dengan Hakim bukan satu perkara biasa bagi aku. Jarak kami mengajarku erti setia. Aku teruskan melihat satu persatu gambarnya sambil memilih yang sesuai untuk aku reka menjadi satu potrait yang indah untuk Hakim. Hari lahirnya hampir tiba. Tiada apa yang dapat aku hadiahkan melainkan hasil kerjaku. "


"Alamak! Dah pukul tujuh pagi! Hakim! Lupa nak ucapkan selamat hari jadinya malam tadi. Mesti aku orang terakhir." 

Lalu aku mencapai telefon bimbitku yang pengecasnya begitu antik dan mendail nombor telefon Hakim. Tak diangkat! Mungkin tengah bekerja. Tak mengapalah. Aku sms je lah.

"Hakim..Selamat Hari Jadi.." 

Perasaan kasih dan sayang dalam diri aku sekarang tidak sama jika diukur dengan skala 2.12 meter persegi. Keluasannya yang lebih dari ukuran segalanya.


Dinukil oleh : Nurizza Ismail 

9 ulasan:

Lya Colours berkata...

game tuh mcm penah main la masa kecik2

reen_sofee berkata...

sheeweet ngat aih!
^^

aesthetic berkata...

haha..lwk je

Tupai Karan berkata...

napa dikira ikot keluasan? kira la ikot isipadu..

*i luv contra*

ika honey bunny berkata...

Ape ni pakcik? apesal aku tak paham cite ko ni. hahahaa

si bual berkata...

juri juri bicara. cintamu itu sangat rock. uh. semburu pada senta senta mu. silaka

Tikah berkata...

tudea, tajuk macam dlm komik xD

NHIDAYAT berkata...

perghhhhhhhh x boleh blahhhh...pakcik mmg suka bergiwang2, ingat masa muda ke?

ibuintan berkata...

salam pakcik,
jiwang jugak pakcik rock ni...
dalam rock ado yo jiwo sentimental ee