Ahad, 2 Mei 2010

GST : SI SOKONG

MALAYSIA DAN GST

tax.jpg

Pengenalan

Pada masa sekarang cukai penggunaan yang dilaksanakan oleh kerajaan adalah cukai jualan dan cukai perkhidmatan. Cukai jualan dikenakan pada kadar 5% dan 10% manakala cukai perkhidmatan dikenakan pada kadar 5%. Kedua-dua cukai tersebut dikenakan ke atas barang dan perkhidmatan tertentu.

Cukai Jualan dikenakan di peringkat pengimportan dan pengilangan, manakala cukai perkhidmatan dikenakan di peringkat penggunaan.

Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) yang akan diperkenalkan bagi menggantikan kedua-dua cukai jualan dan cukai perkhidmatan. Lebih daripada 140 buah negara telah melaksanakan GST.


Apa itu GST?


GST adalah cukai penggunaan secara menyeluruh yang dikenakan ke atas aktiviti nilai tambah bagi setiap peringkat rangkaian pengedaran.


GST dikenakan ke atas semua barang dan pekhidmatan termasuk yang diimport melainkan barang dan perkhidmatan yang dikecualikan oleh kerajaan.


GST mempunyai satu mekanisme yang membenarkan peniaga menuntut kembali GST yang dibayar ke atas input perniagaan secara automatik. Tuntutan dalam bentuk kredit cukai yang dibuat dengan menolak cukai input yang ditanggung dengan cukai output yang dikutip.


Kadar GST


Kadar GST dicadangkan pada 4% iaitu lebih rendah daripada kadar cukai jualan (5% dan 10%) dan cukai perkhidmatan (5%) yang dikenakan pada masa sekarang.


Mengapa GST perlu Dilaksanakan?


Perlaksanaan GST merupakan salah satu langkah yang diambil oleh kerajaan bagi menyusun semula sistem percukaian negara supaya ia lebih berkesan, saksama, efisien dan telus.


Malaysia telah mengalami bajet defisit selama 46 tahun, semenjak 52 tahun yang lalu. Pada tahun 2009, bajet defisit dianggarkan sebanyak 7.6%, yang merupakan tertinggi semenjak tahun 1987.


Pada masa ini, 40% daripada sumber pendapatan negara diperolehi daripada sector minyak dan gas. Keadaan ini menunjukkan sumber pendapatan negara yang agak sempit, dan tidak boleh bertahan dalam tempoh yang panjang.


Keadaan di peringkat sejagat pada ini telah bergerak ke arah sistem percukaian tidak langsung.


GST juga bagi mengatasi kelemahan yang berlaku dalam cukai jualan dan perkhidmatan.


Bagaimana GST Dilaksanakan?


GST adalah cukai penggunaan yang dikenakan ke atas aktiviti nilai tambah pada setiap peringkat rangkaian pengedaran.


Apakah barang atau perkhidmatan yang dikenakan GST?


Semua barang dan perkhidmatan dikenakan pada kadar standard iaitu 4% melainkan barang dan perkhidmatan yang tidak dikenakan cukai iaitu pembekalan berkadar sifar dan pembekalan yang dikecualikan.


Apakah barang-barang yang tidak dikenakan GST?


Hampir semua barang makanan asas rakyat Malaysia seperti beras, minyak masak, sayur-sayuran, ikan, telur, daging, ayam, gula dan tepung tidak dikenakan GST (pembekalan berkadar sifar).


Selain daripada itu, barang yang dieksport juga tidak dikenakan GST bagi menjadikan eksport negara lebih kompetetif di peringkat antarabangsa. Ia juga selari dengan amalan di negara-negara lain.


Apakah Perkhidmatan yang tidak dikenakan GST?


Perkhimatan asas yang digunakan rakyat Malaysia seperti pengangkutan awam, pendidikan, kesihatan, tol lebuhraya juga tidak dikenakan GST (pembekalan yang dikecualikan). Layanan yang sama juga diberi kepada perkhidmatan kewangan.


Selain daripada itu, terdapat juga perkhidmatan terutamanya yang dieksport tidak dikenakan cukai (pembekalan berkadar sifar).


Jualan Tahunan (Threshold)


Bagi mengurangkan beban cukai yang perlu ditanggung oleh golongan berpendapatan rendah, hanya perniagaan yang mempunyai jualan tahunan melebihi RM 500,000 setahun sahaja yang dibenarkan untuk mengenakan GST ke atas jualan mereka.


Perniagaan kecil seperti kedai runcit di kawasan luar bandar akan terkeluar daripada sistem GST dan boleh menjual barang keperluan tanpa mengenakan GST. Ini akan membantu rakyat secara keseluruhannya.


pakcik malas nak copy paste sume.. haha.. lu orang sambung la baca kat link yang pakcik cedok artikel ni >>PENDIRIAN FOMCA TENTANG CUKAI BARANG DAN PERKHIDMATAN (GST)

Tiada ulasan: